DDW22 Diaries – Hoogtepunten van de Dutch Design Week in Eindhoven

Thema van de Dutch Design Week 2022 (DDW22) is Get Set. Het thema signaleert volgens Mirjam van der Lubbe, Creative Head DDW, een verschuiving van voorbereiding naar actie. Van der Lubbe: “We moeten klaar zijn voor tal van uitdagingen, maar we moeten dat ook doen met de juiste instelling. Verreweg de belangrijkste boodschap is dat mensen geactiveerd dienen te worden. Niets doen is geen optie meer.”

De collectie is …, tentoonstelling ter gelegenheid van de overdracht van de Edelkoort collectie aan het Van Abbemuseum

Tijdens DDW22 presenteren 2600 ontwerpers op meer dan 100 locaties hun projecten. Ook al zou je alle tien dagen besteden aan het bezoeken van presentaties, het is haast schier onmogelijk om ze allemaal te leren kennen. Om de bezoekers te helpen, brengt de DDW ontwerpers samen op thema gedrevenen locaties en zijn verspreid over Eindhoven ambassadeurs te vinden voor belangrijke opgaven, van welzijn tot gezondheid en circulariteit.

Toch beginnen ook in de design wereld grote veranderingen zich af te tekenen. De hieronder geselecteerde projecten zijn daar in zekere zin een afspiegeling van. Het meest ver daarin gaat de in Nederland gevestigde Portugese ontwerper Afonso de Matos, die indringende vragen stelt bij de tot nu toe dominante stroming van conceptueel en kritisch ontwerp.Volgens deze opvatting zijn ontwerpers agenten van krachtige sociale en politieke verandering en gaan ze moeiteloos voorbij aan de grenzen van commercieel aangedreven ontwerp.

De Matos stelt de enige juiste vraag: wie kan het zich eigenlijk permitteren een dergelijke kritische houding aan te nemen? Immers 99% van de ontwerpers verricht gewoon werkzaamheden voor commerciële opdrachtgevers. Ze doen dit vaak onder arbeidsomstandigheden die niet bepaald optimaal zijn. Juist daarvoor zou meer aandacht moeten komen. Verder vraagt De Matos zich af, wat dat zogenoemde kritische ontwerp maatschappelijk gezien kan betekenen. Verandert ze echt iets of draagt ze juist bij aan de status quo?

Deze vragen maken ook een bezoek aan de tentoonstelling ‘De collectie is …’ van Lidewij Edelkoort in het Van Abbemuseum tot een must. In 10 zalen zijn design en beeldende kunst samengesteld tot verassende ensembles, opgebouwd rond maatschappelijke vraagstukken als klimaatverandering, migratie, eenzaamheid en de verhouding tussen stad en platteland. Deze ensembles zijn opgebouwd uit stukken en prototypen van afstudeerders en docenten van de Design Academy Eindhoven.

Le Petit Boudoir door Teun Zwets voor Lensvelt.

De jonge Eindhovense ontwerper Teun Zwets ontwerpt met het afval van de huidige consumptiemaatschappij. Samen met Hans Lensvelt produceerde hij kasten van reststaal, die onderling eindeloos zijn te combineren. ’Le petit boudoir’ laat zich lezen als kritiek op het verlies aan diversiteit, dat zich nu op heel veel vlakken aftekent. Lees verder

Last Fall van Sander Hagelaar is een donkere ruimte waarin zeep schermen uit het ‘niets’ lijken op te komen. Deze werken als spiegels waarin alle kleuren te zien zijn.  
Research groep Nieuw Materialen ontwikkelde een circulair en recyclebaar textiel dat voor tenten in vluchtelingenkampen gebruikt kan worden, maar ook geschikt is voor de festivalbranche en de industrie.
What If Lab
In het project Circle Farming probeert Floris Schoonderbeek de harde scheidslijnen tussen verstedelijking en landbouw te verzachten, door binnen het platteland ruimte te maken voor natuur, voedselbossen, recreatie en wonen.
Het gevelpaneel ten behoeve van hemelwater retentie door Tjeerd Veenhoven
Marjan van Aubel Studio, Sunne Experience. Prachtige installatie met Sunne Rise, Sunne Light, en Sunne Set
Het modulaire woningbouwsysteem Roomy, gemaakt van het zaagoverschot van duurzaam hout
Blade Made geeft afgedankte windturbine bladen een tweede leven
Solar Pavilion, ontwerp V8Architects en Marjan van Aubel Studio

Zonne-energie neemt in de alledaagse woonomgeving een steeds prominentere plek in. Voor het oogsten van deze energie ontwierpen V8Architects en Marjan van Aubel Studio op DDW22 het Solar Pavilion dat de controverse tussen functionalisme en rationalisme achter zich laat. Lees verder

Pretty Plastic introduceert een nieuw façadepaneel dat is ontworpen door architect Peter van Assche en ontwerpers Reinder Bakker en Hester van Dijk.
Hanna Rudner, Co-living at Jacoba van Beierenlaan (Krakeelhof) Delft
Ecology of Invasive Cargo door Noud Sleumer. Vrachtcontainerschepen vervoeren 90% van al onze producten over de hele wereld. Bij vertrek vult elk schip ballastwatertanks, die boten overeind houden in ruwe wateren en in de volgende haven worden geloosd. Daarmee belanden ook onbedoelde passagiers als invasieve soorten in een vreemde ecologie. Deze nieuwe exoten tasten het ecologische evenwicht aan, omdat ze inheemse soorten aantasten, overschaduwen of wegconcurreren.
In het project The Living Bin zet Studio Hendrikx zee-anemonen in om afval lokaal te verwerken en de oorspronklijke ecologie te herstellen
Studio Liselot Cobelens ontwierp het wollen tapijt Dryland, dat de verdroging in het Nederlandschap verbeeldt
architecten van Mourik, WoW-House.

De woning als plek waar je zelf beslist hoe je woont en die bovendien betaalbaar is, lijkt een onbereikbaar ideaal. Met het symmetrisch rond een kern opgezette WoW-Huis probeert architecten van Mourik een reeks bekende tegenstellingen te overwinnen en vrijheid te bieden in organisatie en plattegrond. Lees verder

Christien Meindertsma, Zachte stad
Vertical Dining Experience
Cliphut
No Space for Waste
Lucas Zito
Social Label
Schuurmans Motorcycles
Sander Mulder
De collectie is …, Li Edelkoort, Van Abbemusuem
Szu Han, Not leave But Remain, Graduate Show Design Academy
Afonso de Matos houdt de Design Academy van Eindhoven een spiegel voor in zijn tentoonstelling Who Can Afford To Be Critical?, te zien op de Graduate Show Design Academy