Het Nederlandse meubelmerk Lensvelt gaat verder als Lensvelt Inc en gaat zich volledig richten op meubels. Het bedrijf verwacht hiermee een nieuwe impuls te geven aan de traditie van Dutch design. Belangrijke waarden binnen Lensvelt zijn avontuurlijk design, duurzame productie en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Uitdagingen als tweede natuur
In zijn nieuwe jas wil Lensvelt zich nadrukkelijker gaan richten op de internationale markt. Daarmee slaat het bedrijf een nieuwe weg in, maar voor de energieke directeur van het bedrijf lijkt het aangaan van dergelijke uitdagingen een tweede natuur te zijn. Tevens is de directie aangevuld met ondernemer Laurens Louwers.
Lensvelt werd opgericht in 1962 door Toon Lensvelt, de vader van Hans Lensvelt die in 1990 het roer overnam. Vanaf dat moment werkte Lensvelt aan een serie toonaangevende meubels. Zelf omschrijft Lensvelt deze collectie als tijdloos, eigenwijs en functioneel, vaak met een humoristische inslag.
Lensvelt was de afgelopen twee decennia bijzonder succesvol met deze benadering. Het bedrijf won belangrijke prijzen waaronder de Elle Decoration Award in 2012. Ook werden twee presentaties van Lensvelt op de meubelbeurs in Milaan onderscheiden: de eerste maal voor de “Boring Collection” (Beyond Space, 2016) en de tweede maal voor de installatie “May I have your attention, please” (Maarten Baas, 2017). Ook het “Blink” zitmeubilair dat Lensvelt met Richard Hutten ontwikkelde voor Schiphol (2020), viel in de prijzen.
Projectinrichting in zwaar weer
Lange tijd combineerde Lensvelt de meubelcollectie met projectinrichting. Afgelopen jaar kwam ze juist hierdoor in zwaar weer te verkeren. Door de veranderende kantoormarkt en de opmars van het thuiswerken werd projectinrichting een krimpende markt. Wat aanvankelijk een afzetgarantie bood voor de meubelpoot, dreigde nu de steen te zijn die het bedrijf langzaam naar de bodem trok. Afgelopen maand augustus was Lensvelt dan ook gedwongen het faillissement van Lensvelt aan te vragen.
Met de start van Lensvelt Inc is de continuïteit van de collectie gewaarborgd. Deze laatste leest als een geschiedenis van het Nederlandse design. Tot de collectie behoren ondermeer meubels van Richard Hutten, Piet Hein Eek, Studio Job, Maarten van Severen en Fabio Novembre. Daarnaast zijn meubels ontworpen door architecten als OMA en Wiel Arets. Lensvelt is van plan deze traditie van gedurfd design in de komende jaren voort te zetten.
Voor de architectuur is dat groot nieuws. Meubels vormen immers een belangrijk onderdeel in ieder project. Meubels zijn niet alleen om op te zitten maar vormen ook ruimte. Bij een zitmeubel is niet alleen het comfort van belang, maar ook hoe het eruitziet wanneer je het niet gebruikt. Wat bij meubels telt zijn de gezichtspunten vanuit diverse hoeken, bijvoorbeeld als je erop kijkt of als je er vanaf de andere kant van de kamer een blik op werpt.
Meubels vormen een bijna fysiek contact met de werkelijkheid. Deze ontmoeting en deze dialoog vormen een van de meest wezenlijke aspecten van het vak. Meubels spelen een wezenlijke rol in het ontwerpen van interieurs. Dit vak maakte de afgelopen jaren een opmerkelijke emancipatie door. Lensvelt was daarvan een belangrijke aanjager, ondermeer door meubels uit te brengen, die het liet ontwerpen door opmerkelijke architecten, ontwerpers en kunstenaars.
Nieuwe terreinen
Nu Lensvelt transformeert van projectinrichter op de Nederlandse markt naar internationaal meubelmerk, betreedt ze terreinen die het bedrijf daarvoor niet kende. Maar Lensvelt snapt dat je internationaal niet kunt uitbreiden, als je niet weet wie je bent en waar voor je staat.
Door de tak van projectinrichting af te schudden, kan ze zich als producent van meubels sterker concentreren op kwaliteit, duurzaamheid en marketing. Het bedrijf gaat producten voor zowel wonen als werken maken. Tegelijkertijd wordt nadrukkelijk ingezet op internationalisering die bij het “oude” Lensvelt nog el eens tussen wal en schip viel. Met name daar lijkt de grootste uitdaging te liggen.
Met veel belangstelling kan worden uitgekeken naar de manier waarop Lensvelt de internationale markt zal betreden. Anders dan in de afgelopen jaren zal het nieuwe en grotere gemeenschappen moeten aanboren en dus ook wegen moeten vinden om die te leren kennen. Het kan daarbij inspelen op de grote weerklank die het afgelopen jaren in het buitenland had. Het zal ook betekenen, dat het bedrijf zich meer dan in het verleden het geval was, gaat richten op retail, dan wel samenwerkingen zal aangaan met retail bedrijven. Grootste uitdaging bij al deze activiteiten lijkt te zijn hoe het bedrijf zijn internationale ambities in balans kan houden met de roots die het in de Brabantse en Nederlandse designwereld heeft.