Twijfel bij groeihonger op DDW Eindhoven

Op de DDW in Eindhoven worden sterke vraagtekens gezet bij de groeihonger van de afgelopen jaren. Terugkerende thema’s zijn hergebruik, de samenstelling van human matter, de impact op mens, natuur en samenleving, circulaire methoden en nieuwe materialen.

Modulair huis op Ketelplein door Lucas de Man

Afgelopen week bezocht ik de Dutch Design Week (DDW). Ofschoon het zichzelf afficheert als het grootste designevenement van Noord-Europa, met werk van meer dan 2600 ontwerpers en meer dan 350.000 bezoekers uit binnen- en buitenland, was het de eerste dagen zeer rustig in de stad.

Opvallend is verder dat veel ontwerpers juist vraagtekens zetten bij het “al maar meer”. Ontwerpers die inzetten op de-growth en hergebruik, vormen een krachtige onderstroom. Sommige ontwerpers gaan zelfs zo ver dat ze de broekriem weer aanhalen, zoals in de goede oude jaren 70 van de vorige eeuw.

Mogelijk houdt dit verband met het feit, dat het meeste werk door corona gedwongen, afgelopen jaar is gemaakt in een periode van stilte en lockdown. Deze stilte maakt nadrukkelijk onderdeel uit van de vele conversaties die ontwerpers dit jaar met hun opdrachtgevers en publiek dit jaar aangaan.

CirculairWarenhuis: Studio Makkink & Bey

De vraag of de aarde aan de vooravond van een grote reset staat, of juist van een simpele setback, laat zich niet beantwoorden. Gezien het feit dat het vliegverkeer al weer op het oude niveau zit, zal het beslist niet zo zijn dat alles anders wordt. Maar een terugkeer naar de oude toestand van voor corona, lijkt ook uitgesloten. 

Veel ontwerpers en opvallend genoeg ook klanten en opdrachtgevers zetten sterke vraagtekens bij de groeihonger van de afgelopen jaren. Terugkerende thema’s zijn hergebruik, de samenstelling van human matter, de impact op mens, natuur en samenleving, circulaire methoden en nieuwe materialen.

Hieronder vind je zeven presentaties die ik zeer de moeite waard vind:

1

Microlab hal is dit jaar een van de meest interessante locaties, alleen al door het thema ‘Things That Matter’. In het Circulaire warenhuis zoekt Stichting Kringloop bedrijf het Warenhuis samen met Popma Ter Steege Architecten, buro bord en Raw Color naar nieuwe wegen van hergebruik voor reststromen van spaanplaat, keramiek, glas en wol en katoen. De projecten van Fraser McPhee, Max Lipsey, Studio Makkink & Bey en Nienke Hoogvliet behoren tot de interessantste van deze DDW. 

CirculairWarenhuis: Fraser McPhee

2

Verder in deze hal onder andere ook: het onderzoek van Christien Meindersma naar de materie waaruit mensen zijn opgebouwd; de presentatie van de Dutch Design Awards met andere twee prachtige projecten van Korth Tielens x Marcel Lok en Ziegler/Branderhorst.

Spaarndammerbuurt in Amsterdam door Korth Tielens Architecten x Marcel Lok

3

Domus Dela omvat de restauratie, renovatie en transformatie van een voormalig klooster en kerk in een nieuw hotel. Deze hotspot is offcilee geen onderdeel van de DDW, maar deze week vinden er verschillende presentaties plaats over circulair ontwerpen. Zelf was ik uitgenodigd voor het Cradle to Cradle cafe van QbiQ, Mosa, Ahrend en Tarkett, waarin opdrachtgever Rino Soeters en architect Bert Dirrix het project toelichten. In het ontwerp gaat het om functionele, technische en culturele waarden, maar ook om sociale impact en veranderbaarheid. 

Domus Dela in Eindhoven door Diederen Dirrix

4

In Atelier NL (Bergmannstraat 76) zijn verschillende interessante presentaties. Studio Ossidiana maakt haar faam waar met het dromerige paviljoen voor de Floriade Expo 2022. Het paviljoen bestaat uit drie cirkelvormige volomes waarin onder andere het door de ontwerpers ontwikkelde terrazzo wordt toegepast. Verder kun je hier ook de super-interessante tentoonstelling Down to Earth zien, waarin Studio Makkink & Bey een alternatief groeimodel voor het Merwe-Vierhavensgebied in Rotterdam ontwikkelen .

Paviljoen in Almere door Studio Ossidiana

5

In het verder tegenvallende Klokgebouw (Strijp-S) ontwierp Overtreders W een groot labyrint, bestaande uit witte doeken en doorkijkjes. Dit labyrint vormt de achtergrond voor de vertelling die oud-rijksbouwmeester Floris Alkemade heeft opgezet over de kunst om van richting te kunnen veranderen. Thema’s als solidariteit, controle en toekomst spelen een centrale rol.

Labyrinth: The Art of Changing Direction, Floris Alkemade en Overtreders W

6

‘Objects for a new kind of society’ is een sterke presentatie van Dutch Invertuals. Twaalf ontwerpers presenteren twaalf objecten die vorm geven aan de wereld van morgen. Mooi voorbeeld is de Bitscape die Moonseop See heeft gemaakt. In deze presentatie combineert hij het vakmanschap waarmee keramische objecten worden gemaakt, met de taal van de digitale technologie. Zo ontstaat een idee hoe je traditie en moderniteit met elkaar kunt verbinden.

Bitscape van Moonseop See voor Dutch Invertuals

7

In The Butterfly Effect (Kazerne) stellen VenhoevenCS, DS en Solarix voor om de snelweg te overspannen met ragfijne netwerken waarmee insecten ongestoord kunnen oversteken en belangrijke natuurverbindingen worden hersteld. Tegelijkertijd ontstaan mogelijkheden om met behulp van de honinggraat structuren energie op te wekken.

Butterfly Effect, een project van VenhoevenCS, DS en Solarix

Info

DDW, The Greater Number, nog te zien tot 24 oktober op diverse plaatsen in Eindhoven. Zie ddw.nl